هر خودرویی برای ایمنی و زیبا سازی از چراغ های گوناگونی استفاده می کنند تا بتوانند تضمین در سلامتی باشند.

در سیستم روشنایی خودروهای سواری از چراغ های گوناگون متعددی استفاده شده است،هرکدام از این چراغ ها به منظور خاصی در بدنه خودرو نصب میشوند.

 

انواع چراغ های بدنه خودرو

چراغ های بزرگ جلو

از چراغ های بزرگ جلو برای تامین روشنایی مسیر حرکت خودرو در هنگام شب و تاریک بودن هوا استفاده میشود.تعداد چراغ های بزرگ جلو دو یا چهار عددند ودر دو طرف جلوی خودرو نصب میشوند.چراغ های بزرگ جلو از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

کاسه چراغ

کاسه چراغ کروی شکل طراحی و ساخته میشود وسطح آن را به منظور انعکاس نور لامپ،جیوه اندود می کنند.مرکز کاسه ی چراغ محل نصب لامپ است و برای ثابت کردن لامپ در روی کاسه چراغ از فنر یا حلقه ی نگه دارنده پلاستیکی استفاده میشود.

بلوری یا عدسی چراغ

بلوری یا عدسی در روی کاسه ی چراغ قرار گرفته و به وسیله چسب مخصوصی با کاسه یکپارچه میشود تا از ورود گرد و خاک و آب به داخل کاسه ی چراغ جلوگیری شود.

مه شکن

با توجه به اینکه در هوای مه آلود،به دلیل غلظت و تراکم ذرات بخار آب و همچنین به هنگام بارش شدید برف،از شعاع دید راننده کاسته میشود و قدرت تشخیص جاده مختل می گردد لازم است برای روشن نمودن سطح جاده از چراغ مه شکن استفاده شود.تعداد چراغ های مه شکن دو عددند و در قسمت جلوی خودرو در کنار چراغ های بزرگ،در یک مجموعه ساخته شده.

چراغ های خطر

چراغ های خطر،به منظور هشدار و همچنین مشخص نمودن موقعیت خودرو در محیط کم نور،هوای مه آلود و نیز تاریکی هوا طراحی،در قسمت عقب خودرو درروی بدنه نصب می گردد.

تلق چراغ های خطر قرمز رنگ است و در صورتی که در ساختمان چراغ از تلق بی رنگ استفاده شده باشد روی لامپ را با حباب قرمز می پو شانند.

چراغ ترمز

چراغ های ترمز نیز از نوع چراغ های هشدار دهنده و اعلام خطر در خودرو است.روشن شدن چراغ ترمز به مفهوم اعلام کاهش سرعت و توقف و یا وضعیت جدید برای خودرو هاست.چراغ ترمز در قسمت عقب خودرو نصب میشود.

چراغ های دنده عقب

چراغ های دنده عقب به منظور روشن کردن فضای عقب خودرو وآگاهی سایرین از جهت حرکت خودرو طراحی و ساخته شده است.این چراغ ها که دو عددنددر کنار چراغ های خطر و ترمز و راهنما در روی سپر تعبیه میشوند.

چراغ های راهنما

هنگام تغییر مسیر حرکت خودرو در چرخش به راست یا سمت چپ برای اطلاع سایر راننده ها از چراغ های راهنما استفاده میشود.

تعداد چراغ های راهنما در خودرو ها حداقل چهار عددند،دو عدد از آن ها در قسمت جلوی خودرو و دوتای دیگر در قسمت عقب درروی بدنه نصب میشوند.

چراغ های پلاک خودرو

در خودروهای سواری برای روشن کردن فضای محل نصب پلاک شناسایی،از مدار چراغ های پلاک استفاده می شود.به طوری که بااین طرح محل نصب پلاک روشن میشود و رویت و خواندن مندرجات روی صفحه ی پلاک شناسایی به هنگام شب و تاریک بودن هوا امکان پذیر می گردد.

چراغ های جانبی(پارک)

هنگامی که راننده ی خودرو سوئیچ چراغ های روشنایی را در وضعیت مرحله ی اول سوئیچ قرار می دهد،جریان الکتریکی در مدار تعدادی از چراغ های روشنایی روی بدنه و داخل اتاق خودرو برقرار می گردد.چراغ هایی که روی بدنه قرار داشته و روشن می شوند به چراغ های جانبی(پارک) معروف اند.

این چراغ ها عبارتند از:

چراغ های کوچک روی سپر یا بدنه جلوی خودرو و چراغ های خطر که محدوده ی خودرو را در تاریکی شب یا در هوای مه آلود مشخص می سازند.

در بعضی خودروها چراغ جانبی(پارک)در داخل کاسه ی چراغ بزرگ جلو خودرو طراحی و نصب میشود.