رادیاتور ماشین،سیستمی بسیارمهم و اساسی درخودرو است که اگر وجود نداشته باشد،شک نکنید بعداز حدود 5 کیلومتر رانندگی،خودروی شما از قسمت موتور آتش گرفته و از طریق لوله پمپ بنزین به باک رسیده و خودروی شما منفجر خواهد شد.

 

رادیات ماشین به قدری مهم است که در صورت خرابی می تواند کل خودروی شما را در یک لحظه نابود کند.اولین قسمتی که نابود می شود ( سیلندر ماشین ) یا بهتر بگویم موتور ماشین است.
درصورتی که این قطعه خراب باشد و درست کار نکند پیستون داغ شده و به سیلندر می چسبد وموتور عملا از کار می افتد.

 

رادیاتور ماشین دقیقا چه کاربردی دارد و چه تاثیری در خودرو دارد؟

 

از تعریف های بالا می توان فهمید که این سیستم اگر خراب باشد و یا به کل در خودرو وجود نداشته باشد،باعث از کار افتادگی موتور و یا آتش گرفتن خودرو می شود.

 

رادیاتور ماشین وسیله ای است که باعث خنک کردن موتور می شود و وظیفه اصلی آن نیز همین است.کاربرد بعدی آن نیز ایجاد هوای گرم برای بخاری خودرو می باشد.بیایید این مساله را بیشتر بشکافیم…

 

اشتعال سوخت و انفجار:

 

وقتی شمع موتور جرقه می زند و سوخت درون موتور مشتعل شده و منفجر می شود،پیستون را به سمت پایین هل داده و این گونه خودرو به حرکت می افتد.
در هر دقیقه هزاران بار در هر سیلندر این انفجار صورت گرفته و باعث ایجاد حرارت بسیار زیاد می شود تاجایی که نیاز پیدا می کنیم این حرارت را مهار کنیم،زیرا در غیر این صورت این حرارت خودرو را به آتش می کشد.در اینجاست که سیستم رادیات معرفی می شود.
این سیستم که دارای آب،ضد یخ و ضد جوش است،به وسیله واتر پمپ،آب درون خود را به سمت راه های داخلی و منافذ باز و خالی داخل موتور می فرستد.
این کانال های آبی برای ورود و خروج آب درموتور طراحی شده است.وقتی آب وارد موتور می شود دور تا دور سیلندر را غرق در آب می کند و بعد از رسیدن به یک دمای خاص برای مثال 70 درجه،به رادیاتور باز می گردد.
سپس به وسیله فن موجود در جلوی خودرو،آب داغ 70 درجه خنک شده و به 10 درجه می رسد و سپس این سیکل دوباره و دوباره اتفاق می افتد و نهایتا باعث خنک شدن آب می شود.به همین راحتی و آسانی…

 

چرا باید در رادیاتور خودرو،ضد یخ و یا ضد جوش ریخته شود؟

 

ضد یخ و ضد جوش:

 

از ضد جوش در هوای گرم و از ضد یخ در هوای گرم و سرد استفاده می شود اما اشتباه نکنید.
نیاز نیست در زمستان یا تابستان مایع مخصوصی در رادیات بریزیم.ماده ای که ما به نام ضد یخ می شناسیم هر دو حالت را دارد.

 

ضد یخ:

به این صورت عمل می کند که وقتی هوا بسیار سرد است آب رادیات خودروی شما در دمای زیر صفر،یخ نزده و رادیات را منفجر نکند.

ضد جوش:

در هوای گرم نمی گذارد که آب تا حد بسیار زیادی گرم شود و به نقطه جوش و سوپرهیت برسد.
پس این مایع باید حتما در رادیات خودرو وجود داشته باشد.

 

رادیاتور خودرو را هر چند وقت یکبار باید چک کرد؟

 

رادیاتور ماشین را باید هرماه چک کنید اگر رادیات خودرو شما آب کم می کند امکان دارد آسیب یا خرابی در این سیستم وجود داشته باشد.
بدون شک دردسر بسیار زیادی را برای شما ایجاد خواهد کرد پس بهتر است هر ماه یکبار به مکانیک مراجعه کرده و بگذارید کامل رادیات را چک کند.در این صورت خیالتان راحت خواهد بود.

 

رادیات ماشین از چه جنسی ساخته شده؟

 

شبکه رادیات از جنس آلومینیوم ساخته شده تا بتواند حرارت را به خوبی پس زده و مانع جوش آمدن آب شود.
شاید دیده باشید که رادیاتور ماشین دارای پره های بسیار نرمی بوده که اگر به آن دست بزنید فورا له شده و از فرم خارج می شود زیرا بسیار نازک است این طراحی برای جذب حداکثری حرارت و انتقال آن به هوای آزاد می باشد.

 

چه موقع و به چه دلیل رادیات خراب شده و باید تعویض گردد؟

 

وقتی که رادیاتور ماشین سوراخ باشد،رسوب بسیار زیادی داخل آن را گرفته باشد،کندگی در بدنه آن ایجاد شود یا بدتر از آن،پره های شکسته یا کاملا خوابیده باشد،در این صورت باید رادیات را تعویض کنید.

 

عمر رادیاتور خودرو چقدر است؟

 

عمر رادیات خودرو برعکس قطعاتی مانند بدنه سخت جعبه فرمان و یا منیفولد نیست که 10 سال به بالا عمر کند.
عمر مفید این سیستم زیاد نیست و بعد از مدتی باید تعویض شود.گرچه این کار در کشور ما مرسوم نیست و تا زمانی که رادیات از بین نرود تعویض نمی شود.
اگر چه بیرون رادیات ممکن است خوب و سالم به نظر برسد اما مهم داخل آن است که پر از رسوب شده و شبکه رادیاتور ماشین را کور می کند.
شبکه های رادیاتور ماشین باریک هستند اگر رسوبات زیاد باشد بسته خواهد شد،در این صورت رادیاتور زود جوش می آورد.

 

 

                                                                                 * پیروز و موفق باشید *