همه چیز درباره لاستیک خودرو

 

خرید تایر جدید برای خودرو می تواند به یکی از پر از استرس ترین و البته پیچیده ترین تصمیم گیری برای مالکان،به خصوص افراد کم تجربه،تبدیل شود.اغلب افراد به سادگی اهمیت و جایگاه لاستیک ها را دست کم می گیرند،اما حقیقت این است که تولید تایر به صنعتی حساس،پیچیده،حیاتی و پرسود بدل شده است تایرخودرو حکم کفش را برای پای انسان دارد،بنابراین انتخاب تایر مناسب سبب راحتی و عملکرد بهتر خواهد شد.

 

تایرها چگونه ساخته می شوند؟

برای شرح چگونگی تولید تایر ابتدا نیاز است با اجزای تشکیل دهنده ی آن آشنا شویم.

ساختار تایر خودرو

تایر خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که وجود هریک برای عملکرد صحیح و ایمن آن حیاتی است.تایرها ساختاری لایه ای دارند.

طوقه

طوقه حلقه ای از چند رشته فولاد با استحکام بالا است که روی آن پوششی از لاستیک قرار دارد.وظیفه ی اصلی طوقه موقعیت دهی و هم مرکز کردن تایر و رینگ و همین طور جذب نیروهای وارد شده از رینگ به لاستیک است.

 

بدنه

بدنه ی تایر از چندین لایه ی تنیده شده است.معمول ترین لایه ی مورد استفاده نخ های پلی استر است.در لاستیک های رادیال این نخ ها به صورت عمود بر آج تایر قرار گرفته اند.در تایر های قدیمی تر،نخ ها با زاویه ای خاص نسبت به آج قرار می گرفتند.در نهایت لایه های تنیده شده با لاستیک پوشانده می شوند تا علاوه بر پیوند با سایر لایه ها،بتوانند هوا را درون تایر محبوس کنند.

 

تسمه

تسمه ها لایه ای از رشته های فولادی هستند که درست زیر آج تایر قرار گرفته اند.وظیفه ی تسمه ها تقویت استحکام تایر مقابل پنچری و همین طور حفظ سطح صاف و مناسب هنگام تماس لاستیک با سطح جاده است.

 

لایه های اضافی پلی استر

بعضی تایرها دارای یک یا دو لایه ی اضافی از پلی استر هستند که سبب می شودسایر لایه ها با استحکام بیشتری در کنار یکدیگر قرار گیرند.این لایه های اضافی بیشتر در تایرهای مخصوص سرعت های بالا دیده می شود.

 

دیواره جانبی

دیواره ی جانبی در تایر نقش حفظ استحکام جانبی را بر عهده دارد.این بخش برای مراقبت از سایر لایه ها و همین طور محافظت جانبی تایرها و حفظ هوای درون تایر حیاتی است.

 

آج

آج تایر ترکیبی از چند لاستیک طبیعی و مصنوعی است.آج و دیواره ی جانبی به روش اکستروژن تولید می شوند و در این مرحله سطح لاستیک تولیدی بدون الگوهای معمول روی آج،جهت ایجاد اصطکاک است.

 

تمام این اجزا درون دستگاه تولید تایر روی یکدیگر مونتاژ می شوند.در این دستگاه لایه های مختلف با دقت مناسبی روی یکدیگر قرار می گیرند و در نهایت شکل و اندازه ی تایر تا حدودی به محصول نهایی نزدیک می شود.در این مرحله هنوز خبری از الگوهای آج لاستیک نیست و خروجی دستگاه تولید لاستیک را (تایر سبز)  می نامند.در مرحله ی بعد تایر را به دستگاه پرداخت می فرستند تا در آنجا طی عملیات حرارتی الگوهای آج ایجاد و نوشته ها و اعداد روی تایرحک شود.طی عملیات حرارتی تمامی لایه ها با استحکام بالا به هم می چسبند و در اصطلاح لاستیک پخته می شود تا استحکام نهایی ایجاد شود.در آخرین مرحله پرداخت نهایی و بازرسی صورت می گیرد تا محصول نهایی حاصل شود.