همه ما این مطلب را شنیده ایم که هنگامی که روی پدال ترمز فشار می آورید،صدای جیغ مهیبی به گوش می رسد که می تواند بسیار آزاردهنده باشد،اینجاست که این سوال به ذهن شما خطور می کند که ممکن است لنت های ترمز خودروی شما دچار آسیب شده باشنددر نتیجه وقتی به فروشگاه قطعات خودرو محلی می روید،تعداد زیادی لنت ترمز مختلف وجود دارد که می توانید با توجه به سبک اتومبیل خود،آن ها را انتخاب و خریداری کنید.در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با این سیستم ها،لازم است بدانیم لنت ترمز خودرو چیست و از چه ترکیباتی ساخته شده است.

 

انتخاب و بررسی انواع لنت ترمز خودرو

انتخاب درست لنت ترمز خودرو،عاملی است که بسیاری از افراد نسبت به آن بی توجه هستند،لذا این امر موجب می شود در کوتاه مدت خسارات زیادی به اتومبیل آن ها وارد شود،لذا سعی کنید در این رابطه با افراد خبره و متخصص  در این حوزه مشورت کنید تا در حین خرید به مشکلی رو به رو نشوید.در اینجا به بررسی انواع مختلف لنت ترمز پرداخته شده است که عبارتند از:

 

ارگانیک یا آلی

بیایید با لنت های ترمز ارگانیک شروع کنیم.این ها در ابتدا به عنوان جایگزینی برای پدهای آزبست توسعه داده شده اند.پدهای ارگانیک معمولا ازموادی مانند شیشه،الیاف،لاستیک و کربن تشکیل شده اند و از آنجا که ساخت این مواد نسبتا ارزان است،لذا بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.پدهای ارگانیک به شما عملکرد بی سر و صدایی را ارائه می دهد.آنها نرمتر از سایر لنت ها هستند،به این معنی که روی روتورهای ترمز شما به آسانی قرار می گیرند و بدون نیاز به حرارت زیاد اصطکاک بسیار خوبی ایجاد می کنند.انتخاب پدهای ارگانیک معایبی دارد.به دلیل طبیعت نرم آنها،آنها تمایل به سایش سریع دارند،لذا در حین استفاده از آنها در حین رانندگی مراقبت لازم  را انجام دهید.روی هم رفته،لنت های ترمز ارگانیک یک انتخاب بسیار محبوب در بین مصرف کنندگان می باشد،اگر به دنبال لنت های ارزان قیمت برای یک وسیله نقلیه قدیمی و ارزان قیمت هستید،گزینه بسیار خوبی است.

 

نیمه فلزی

اگر شما به دنبال این هستید که کمی بیشتر پول خود را برای انتخاب لنت های ترمز خودروی خود هزینه کنید،این سیستم گزینه بسیار مناسبی است.لنت های ترمز نیمه فلزی بسیار متنوع هستند که برای استفاده روزانه راننده کاملا مناسب هستند.آنها از 30 تا 65 درصد فلزات ( فولاد و آهن ) و همچنین پر کننده هایی از قبیل،رزین ها و روان کننده گرافیتی تشکیل شده اند.گرمای بیش از حد دشمن طبیعی ترمز است و این مواد می توانند گرمای زیادی را از بین ببرند.لنت های نیمه فلزی عملکرد ترمز بهتر و عمر بیشتری را نسبت به لنت های ارگانیک به شما می دهد و از آنجایی که نرم تر از لنت های سرامیکی هستند،روی روتورهای ترمز شما خیلی محکم نخواهند بود.معایب این لنت ها این است که هزینه بیشتری دارند و گرد و غبار بیشتری نسبت به پدهای ارگانیک تولید می کنند.

 

سایر لنت های بررسی شده جهت استفاده در اتومبیل

 

لنت سرامیک

این لنت های ترمز خودرو که از ترکیبات جامد معدنی تشکیل شده اند،از نظر دوام محکم بوده و طولانی ترین عمر را به شما می دهند و کمترین میزان گرد و غبار و سر و صدا را نیز تولید می کنند.نکته منفی در اینجا این است که تولید این لنت ها گرانتر است،بنابراین خرید آن ها برای ما به عنوان مصرف کننده گران تر است،اگر عمر طولانی برای شما مهمتر از تفاوت هزینه نسبت به پدهای ارگانیک یا نیمه فلزی است،پس لنت های سرامیکی یک گزینه عالی برای شما هستند.

 

سرامیک کربن

این لنت های ترمز که معمولا به عنوان تجهیزات اختیاری پر هزینه در خودروهای فوق العاده گران قیمت و عجیب و غریب به شمار می روند،تواناترین لنت های موجود در بازار امروز هستند.ترمزهای سرامیکی کربنی برای استفاده دراتومبیل های مسابقه و حمل و نقل هوایی توسعه یافتند،برنامه هایی که به ترمزهای شدید و گرمای شدید نیاز داشتند.این پدها فاصله مورد نیاز برای توقف را کاهش نمی دهند،همانطور که برخی معتقد هستید آن ها بسیار مقاوم هستند.آنها در عوض مقاومت فوق العاده ای در برابر محو شدن ترمز نشان می دهند.اگر قصد دارید زمان زیادی را در پیست مسابقه صرف کنید،استفاده از آن ها بسیار ایده آل است.آیا تا به حال مسابقه ای را در تلویزیون تماشا کرده اید و روتورهای ترمز را هنگام ترمز گیری در گوشه ای قرمز دیده اید؟ظاهر لنت ترمز سرامیکی کربنی در عمل همین است،بنابراین آنها می توانند گرمای شدید محو نمی شوند.نقطه ضعف آن چه می تواند باشد؟خوب،هزینه بالای آن ها مهم ترین عیب آن ها می باشد که فوق العاده گران هستند.

 

شناسایی،تشخیص لنت ترمز خودرو

مانند بسیاری از موارد دیگر در زندگی،یک عامل موثر در انتخاب لنت های ترمز خودرو که برای شما و ماشین شما ایده آل است،یافتن تعادل مناسب ومثبت در استفاده از آنها است.در واقع،انتخاب لنت ترمز یک سرمایه گذاری بلند مدت است،با در نظر گرفتن هزینه آنها،باید بین توقف عملکرد،عمر پد و سر وصدا یکی را انتخاب کنید.یک پد متالیک نیمه فلزی یا کربنی،عملکرد تهاجمی و عمر فوق العاده ای دارد،اما پر سر و صدا خواهد بود.یک پد ارگانیک نرم تر است،اما به سرعت از بین می رود.یک پد سرامیکی بی صدا و عمر طولانی دارد،اما نمی تواند گرمای ترمز شدید را مانند یک پد نیمه فلزی کنترل کند.به همین دلیل است که بسیاری از خودروهای درجه یک اروپایی ( که برای سرعت های اتوبان طراحی شده اند )، صرف نظر از هزینه،دارای لنت های نیمه فلزی هستند.فراتر از ترکیب پد،باید به پیکربندی و سخت افزار لنت ترمز خودرو نگاه کرد هر دو به میزان قابل توجهی باعث کاهش نویز و افزایش عمر و عملکرد پد می شوند.

 

نتیجه گیری:

سعی کنید در حین انتخاب لنت ترمز مناسب برای خودروی خود،از کارشناسان و تکنسین های خبره در این زمینه کمک بگیرید،چرا که آن ها سال ها در این حوزه فعالیت داشته و با تمام مشکلات و معضلات موجود در این بخش آشنا هستند.اگر نیاز دارید که ماشین قدیمی خود را بدون هزینه زیاد در جاده نگه دارید،لنت های ارگانیک برای شما مناسب هستند.با این حال،اگر به دنبال عملکرد از ارگانیک هستند،اما نمی خواهید با ترمزهای سرامیکی قدم بگذارید،نیمه فلزی یک انتخاب عالی است.اگر از پاک کردن گرد و غبار ترمز از پره های چرخ های خود متنفر هستید یا به دنبال این هستید که بیشترین عمر مفید را داشته باشید،پیشنهاد می شود به لنت های سرامیکی توجه کنید.