ترمز ABS اصلا چیست؟چرا می گویند این خودرو دارای ترمز معمولی و خودروی دیگر دارای ترمز پیشرفته به نام ( ای بی اس ) است؟
چه فرقی باهم دارند؟کدام ترمز می تواند در شرایط بسیار بد مارا از تصادفات نجات دهد و چه فرقی بین کارکرد ترمزهای ساده بااین ترمز ها از نظر فنی یا طراحی دارد؟

 

ترمز ای بی اس به ترمزی گفته می شود که از اساس و پایه با ترمزهای ساده یکی است اما از لحاظ فنی دارای تفاوت های بسیار زیادی است همچنین در این ترمز طراحی بسیار دقیقی ایجاد شده تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

 

ترمز ای بی اس دارای قطع کننده برقی است که در حین ترمز گرفتن یعنی درست وقتی که راننده پایش را روی ترمز می گذارد شروع به کار می کند.

 

این ترمز کارش جلوگیری از قفل شدن چرخ به هنگام ترمز است.اما درچه صورت؟مگر چرخ های خوذرو نباید در حین ترمز بایستد؟پس برای چه از ایستادن جلوگیری می شود؟

 

ایستایی ای بی اس:

 

بیایید تصور کنیم سرعت خودرو بالاست و جاده لغزنده است و خودروی شما دارای ترمز معمولی است،وقتی شما پایتان را روی ترمز فشار می دهید،لنت ها به کاسه ترمز چسبیده و چرخ فورا بی حرکت می شود اما نکته بد اینجاست،لاستیک شما شروع به سر خوردن می کند.
اما در ترمزهای ABS وقتی شما پایتان را روی پدال ترمز فشار می دهید،جریان برق متصل به پمپ روغن ترمز قطع و وصل شده ( ثانیه ای یکبار ) و باعث می شود تا چرخ سر نخورد و خودرو فورا بایستد.

 

ترمز معمولی و ساده چیست؟

 

ترمز معمولی در شرایط لغزنده بسیار خطر آفرین است حتی در بسیاری از شراط مانند جاده های برفی و لغزنده نیز نمی تواند سرعت شما را کاهش زیادی دهد و ناچارا تصادف را تجربه خواهید کرد.

 

کارکرد این ترمز چیست؟

 

وقتی پدال ترمز را فشار می دهید،لنت ها فورا به کاسه چرخ می چسبند و لاستیک را قفل می کند یعنی لاستیک کاملا بی حرکت می شود می ایستد.در این حالت لاستیک سرخورده و خودرو در سطح راه کشیده می شود و با هر مانعی که رو به روی شما باشد برخورد می کند.

 

چرا ترمز قفل می کند؟

 

وقتی پدال ترمز فشار داده می شود،روغن ترمز در مسیرهای طراحی شده به پشت پیستون ترمز رسیده و پیستون را با فشار بسیار بالا به لنت می چسباند.
در این حین پیستون لنت را به سمت دیسک ترمز فشار می دهد و این عمل در کسری از زمان رخ می دهد.در این حالت سرعت چرخ کم شده و در جا می ایستد.
تصور کنید این عمل مکرر تکرار شود و ترمزهای لحظه ای و شدید زده شود.ترمزهای شدید و زیاد نگهداشتن پدال زیر پا باعث می شود سیستم ترمز بیش از حد داغ شود و دیگر کار نکند.در این حالت است که سیستم ترمز گیرپاژ کرده و عمل نمی کند به این حالت قفل چرخ می گویند.

 

از قفل کردن چرخ ها چگونه جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از قفل شدن چرخ تنها 2 راه وجود دارد:
1- کنترل پدال
2-ترمز ABS

 

کنترل پدال:

در این حالت شما باید به صورت مداوم پای خود را روی پدال فشار دهید و بردارید تا چرخ در حین ترمز قفل نشود،البته این کار خطرناک است به دلیل اینکه شما نمی توانید به دفعات بسیار زیاد این کار را تکرار کنید و ناگزیر دچار حادثه می شود.

 

ترمز ( ای بی اس ):

این ترمز مانع از قفل شدن چرخ می شود اما با قطع و وصل کردن بسیار سریع ترمز و فشار به لنت ها
در این حالت شما پای خود را روی فشار می دهید و نیازی به برداشتن مکرر پا و فشار دوباره روی پدال ندارید.این ترمز به صورت هوشمند،این کار را برای شما انجام می دهد.

 

آیا می توان در خودروهایی با ترمز ساده،ترمز ABS قرار دارد؟

پاسخ مثبت است.
می توانید به راحتی با ایجاد یک کد خاص برنامه نویسی در ECU و جای گذاری قطعات مهم،این ترمز را جایگزین ترمز معمولی خودروی خود کنید.
نمایندگی ها یا تعمیرگاه ها و مکانیک های ماهر توانایی انجام این کار را دارند.

 

 

سخن پایانی

ضمن تشکر و قدردانی از مطالعه مقاله فوق از قسمت آی تی گروه بازرگانی برادران.امیدواریم برای شما سروران مفید واقع شده باشد و به اندازه کافی توانسته باشیم اهمیت استفاده از ترمز ABS را برای شما بازگو نماییم.

 

                                                           *پیروز و موفق باشید*