آلترناتورهای مغناطیس دائم ژنراتورهایی هستند که از مغناطیس دائمی برای میدان مغناطیسی خود استفاده می کنند.یکی دیگر از انواع ژنراتورها،ژنراتورهایی هستند که در نیروگاه ها با نام ترانسفورماتور شناخته می شوند.
ترانسفورماتورهایی که توسط توربین های بخار هدایت می شوند،توربو القایی نام دارند که این دستگاه ها برق های 50 تا 60 هرتز جهت شبکه های توزیع تولید می کنند.

 

اجزای ژنراتور ( آلترناتور )

 

استاتور

اجزای استاتور دو بخش دارد،بخش اول یک هسته به صورت شیاردار و بخش دوم سیم پیچی است که درون شیارهای هسته پیچیده شده است و استاتور قسمت ثابت ژنراتور است.

 

روتور یا آرمیتوسط چر

یک سیم پیچی است که بصورت دورانی یا چرخش عمل می کند و هنگامی که در درون استاتور میچرخد باعث ایجاد میدان مغناطیسی می شود.

 

بلبرینگ یا یاتاقان

بلبرینگ یا یاتاقان از اجزای آلترناتور است که باعث می شود روتور بتواند درون استاتور بچرخد.بلبرینگ اجزای سازنده را قادر می سازد تا برق تولید کرده و شارژ باتری را حفظ کنند.

 

یکسو کننده یا رکتیفایر

یکسو کننده یا رکتیفایر،جریان AC یا متناوب را در آلترناتورها به DC یا جریان مستقیم تبدیل می کند تا توسط باتری در وسیله نقلیه و سیستم الکتریکی آن قابل استفاده باشد.در حقیقت یکسو کننده ها با استفاده از دیودهایی که نیمه رسانا هستند AC را به DC تبدیل می کنند.

 

تنظیم کننده یا رگولاتور

آفتامات یا رگولاتور نیز قطعه دیگری از دینام است که می بایست جریان الکتریکی را در قسمت ورودی روتور کنترل نماید.
این کنترل جریان می تواند بر توان خارج شده از دینام نیز موثر باشد این بدان معناست که این قطعه پیوسته توان الکتریکی خروجی این تجهیز را کنترل می نماید.

 

بلبرینگ درایو

بلبرینگ درایوها برای پشتیبانی از چرخش شفت روتور طراحی شده اند

 

قرقره

قرقره به شفت روتور و تسمه دینام وصل می شود.
چرخش ایجاد شده توسط موتور از طریق تسمه به قرقره انتقال می یابد تا از طریق چرخش در آن فرآیند شارژ شروع شود.

 

انواع دینام ماشین

دینام خودرو را دو نوع می توان یافت.نوع دو ذغال و سه ذغال آن در بازار تولید و عرضه می شود.
همچنین رگولاتورهای دینام نیز به شکل سه قرقره و تک قرقره دسته بندی شده اند که بدین صورت است که نوع دو ذغال دینام با رگولاتور سه قرقره کار می کند و نوع دیگر با تک قرقره عمل می کند.

 

 

آلترناتور چگونه کار می کند؟

ممکن است فکر کنید که باتری،برق موجود در اتومبیل شما را تامین می کند،اما این طور نیست.باتری های خودرو نمی توانند برای مدت زمان طولانی نیز سیستم برقی را بر آورده سازند.
در واقع باتری برق مورد نیاز استارت را برای شروع به کار موتور در خودرو را تامین می کند.هنگامی که ماشین در حال کار است،دینام یا همان آلترناتور برای تغذیه سیستم الکتریکی و شارژ باتری،انرژی ایجاد می کند.
آلترناتور به دلیل روش عملکرد یکسان در گذشته ژنراتور نامیده می شود.یک آلترناتور برای تامین نیروی لازم برای قطعات الکتریکی وسیله نقلیه به همراه باتری کار می کند.
همانطور که گفته شد خروجی یک آلترناتور جریان مستقیم ( DC ) است.هنگامی که قرقره آلترناتور چرخانده شود،جریان متناوب ( AC ) از یک میدان مغناطیسی عبور می کند و یک جریان الکتریکی تولید می شود.سپس از طریق رکتیفایر یا یکسوساز به DC تبدیل می شود.
در ابتدا،آلترناتورها فقط برای تولید جریان مورد استفاده قرار می گرفتند که توسط یک رگولاتور یا تنظیم کننده خارجی کنترل می شد اما اکنون از آنجا که وسایل نقلیه مدرن به بار بیشتری نیاز دارند،آلترناتورها باید با بارهای مختلف الکتریکی کنار بیایند و میزان شارژ خود را بر این اساس تنظیم کند.

 

 

علائم خرابی و ایجاد مشکل در آلترناتور

شایع ترین علامت مشکل سیستم شارژ وسیله نقلیه شما،روشن شدن چراغ هشداردهنده باتری است که هنگام رانندگی روشن می شود.
به این نکته توجه داشته باشید که در حالت عادی چراغ هشدار باید روشن،اما به محض شروع به کار موتور خاموش می شود.چراغ هشداردهنده سیستم شارژ در خودرو مستقیما به ایجاد مشکل در آلترناتور اشاره نمی کند و مشکل در آلترناتور می تواند یک گزینه احتمالی باشد.