کوئل یا کویل یکی از قطعات برقی مهم درگیر با موتور خودرو است.کار کویل افزایش ولتاژ باتری به هدف جرقه زدن شمع موتور و در نهایت روشن شدن موتور خودرو است.در این مقاله به هر آنچه که باید درباره ی کوئل ماشین بدانید پرداخته شده.از عمر مفید آن تا ساختار،وظیفه و نحوه عملکرد کویل با گروه پخش برادران همراه باشید…

 

کویل چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا تا به حال با سوال *کویل چیست* یا *کار کویل چیست* برخورده اید؟سیستم برق رسانی خودرو نیز از جمله مهم ترین ساختارهای پیشرفته در خودروهاست که برای سوخت رسانی به موتور الزامی هستند،در این میان (کویل) جزئی از سیستم برقی خودرو محسوب می شود که وجود آن برای استارت و راه اندازی موتور بسیار مهم است.به عبارتی دیگر کویل قطعه ای میله ای شکل و از اجزای سیستم برق رسانی اتومبیل است که وظیفه اصلی آن افزایش ولتاژ جرقه زنی و سوخت رسانی به موتور است که در نهایت سبب استارت و راه اندازی خودرو می شود.
کویل ها در واقع در خودروهایی با موتورهای درون سوز کاربرد دارند چرا که این مدل اتومبیل ها برای احتراق،تولید انفجار و در نهایت تقویت نیروی درون سیلندرها نیاز به ولتاژی حدود 7000 تا 25000 دارند تا این نیرو لازم جهت احتراق به وجود بیاید.
  مهم ترین سوالی که در اینجا پرسیده می شود این است که چگونه برق 12 ولتی باتری تبدیل به 25000 ولت می شود؟نقش کویل در ماشین دقیقا این است که نیرویی با اختلاف پتانسیل بالا برای راه اندازی موتور به وجود بیاورد.

 

معنی کوئل یا کویل چیست؟

خوب است بدانید که کوئل یا کویل (lgnition coil) در زبان فارسی به معنی سیم پیچ می باشد.

 

بررسی ساختار و ساختمان کویل

ساختمان کویل خودرو تشکیل شده از اجزای مختلفی برای عملکرد درست و به موقع است،این ساختار را سیم پیچی های اولیه،سیم پیچی های ثانویه،هسته مرکزی و درنهایت بدنه کویل تشکیل می دهد،بدنه از جنس آلومینیومی ساخته شده و ضریب انتقال حرارت را بالا می برد،جنس سیم های بکار رفته در این سیم پیچی ها نیز مسی است تا جریان برق را به خوبی انتقال دهد،همچنین تعداد 250 تا 350 حلقه به در سیم ها پیچیده شده که مقاومتی برابر با 3 اهم در آن ایجاد می کند.
هسته مرکزی کوئل ها نیز از آلیاژهای بسیار مقاومی مانند آلیاژ پلاتین است که در برابر حرارت مقاومت کافی از خود نشان دهد.از دیگر اجزای تشکیل دهنده کوئل ها می توان به عایق جرقه زنی اشاره کرد که بر اساس سیلندرهای موتور تعیین می شوند،همچنین عایق هایی به دور سیم پیچ ها تعبیه می شود تا مانع آسیب رسیدن به بدنه سیم ها در اثر حرارت شود.

 

کویل چگونه کار می کند؟

کویل ماشین در واقع سیم پیچی القایی است که نقش تقویتی را درسیستم برق خودرو ایفا می کنند،اساس کار و وظیفه کویل در حقیقت القای الکترومغناطیسی است که ولتاژ تقویتی باتری را تامین کرده و در زمان احتراق،به شمع آماده به کار می رساند،توجه داشته باشید باتری خودرو تنها دارای 12 ولت برق می باشد که این ولتاژ برای جرقه زنی و استارت خودرو ناچیز می باشد،در این جاست که کوئل وارد عمل شده و ولتاژ 12 ولتی باتری را چندهزار برابر کرده و به شمع ها منتقل می کند،طریقه برق رسانی بدین صورت است که جریان ورودی از باتری توسط سیم پیچی های اولیه گرفته شده و گذر آن سبب ایجاد القای الکتریکی در سی پیچی های ثانویه شده و آن را چندین برابر تقویت می کند،بنابراین جریان تقویت شده به شمع و از آن جا روانه سیلندرها می شود و سبب حرکت پیستون و استارت خودرو خواهد شد.
البته لازم به ذکر است که این روند انتقال و افزایش جریان الکتریسته،در واقع جریانی است که کویل خودرو وظیفه دارد آن را از حالت مستقیم به متناوب تبدیل کند.

 

بررسی انواع کویل خودرو

به طور کلی،کویل ها به دو دسته عمده { کویل وایردار } و { کویل بدون وایر } تقسیم می شوند که هرکدام یک از این دسته بندی ها دارای شاخه های دیگری هستند که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

 

کویل وایردار

کوئل های وایردار بیشتر در خودروهای قدیمی مورد استفاده قرار می گرفت و وظیفه انتقال ( برق کویل ) یا دلکو به شمع ها را برعهده داشت.کویل های وایردار خود به دو دسته زیر تقسیم می شود:

کویل معمولی

این دسته بندی کویل های وایردار شکل ساده استوانه ای دارند که یک دلکو به آن متصل است و کار عمده آنها مرتب کردن جرقه هاست،این نوع کوئل ها بیشتر در خودروهای انژکتور و کاربراتوری مورد استفاده قرار می گیرند.

کویل دوبل

این نوع کویل ها تنها در خودروهای انژکتوری بکار می روند و کاربرد آنها در همزمان کردن جرقه زنی هایی است که به صورت دو به دو در سیلندرهای یک و چهار،دو وسه صورت می گیرد.
امروزه طراحی جریان انتقال برق مستقیم کویل از ایده های جالب خودروسازان است که به میزان زیادی از رفت انرژی جلوگیری می کند و موجب می شود کوئل ها بدون هیچ واسطه ای بر روی شمع ها سوار شده و از افت ولتاژ نیز جلوگیری کنند،برق مستقیم به کویل دوبل هم نمونه ای از این مورد است.

 

کویل بدون وایر

انواع کوئل های بدون وایر عبارتند از:

 

کویل کتابی

ساختار این دسته از کویل های بدون وایر همانند کوئل دوبل است اما با این تفاوت که هیچ وایری در آن بکار نرفته و بخاطر فرم پهن تر آنها نسبت به کوئل دوبل،با نام کتابی شناخته می شوند.

 

کویل قلمی

کوئل های قلمی پیشرفته ترین نوع کوئل هاست که در خودروهای انژکتوری وجود دارند،میزان ولتاژ تولید آنها بسیار بالاست و در هر سیلندر یک عدد از آن قرار می گیرد.

 

دلایل خراب شدن کویل ماشین چیست؟

(خرابی کویل ماشین) از مهم ترین مواردی است که شما باید به آن توجه کنید،از آنجایی که کویل ماشین از دسته بندی قطعات مصرفی سیستم برق رسانی خودرو محسوب می شود،ممکن است دچار ایراداتی شود که به دلایلی در خودرو اتفاق می افتد و در پس آن کیفیت خودرو به شدت کاهش پیدا کند،پس بهتر است برخی از شایع ترین دلایل خرابی کویل ماشین را بدانید:
1_کاهش جرقه زنی به دلیل فرسوده شدن کویل خودرو
2_نیم سوز شدن یا سوختن کوئل
3_وجود ایراد در اتصالات کامپیوتر خودرو یا همان ECU
4_فشار و حرارت بالا
5_به اتمام رسیدن عمر مفید کویل ماشین
6_کیفیت بد قطعه

 

بررسی علائم خرابی کویل

(نشانه های خرابی کویل) در پی دلایل ذکر شده در بالا با شکل های مختلفی بروز می کنند که افزایش مصرف سوخت و روشن شدن چراغ چک آمپر از شایع ترین این نشانه ها هستند،اگر به موقع اقدام به تعمیر و تعویض کوئل نکنید،آسیب های جبران ناپذیری مانند خرابی موتور و یا آتش گرفتن آن،خودرو شما را تهدید خواهد کرد.

 

عمر مفید کویل ماشین چقدر است؟

عمر مفید کویل از جمله المان های است که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است و برای پی بردن به ماهیت آن باید تحقیق جامعی انجام داد،برای مثال مراجعه به اطلاعات ثبت شده بر روی کویل خریداری شده یکی از راهنمایی های مناسب می باشد.