کندانسور کولر خودرو که نام دیگر آن دستگاه تقطیرکننده است،از آن به منظور تغییر فاز سیالات از حالت بخاری یا گازی به حالت مایع و با استفاده از خنک کردن آن یعنی گرفتن گرما سیال گازی شکل داغ دز صنایع مختلف کاربرد دارد.در حقیقت وظیفه ی کندانسور،گرفتن حرارت از حالت بخار بوده که این کار را با درجه حرارت بالا انجام خواهد داد.این کار را با کمک یک سال دیگر مانند هوا یا آب و یا هر سیال خنک کننده ی دیگری انجام می دهد.
کندانسور مانند یک رادیاتور بوده که وظیفه ی آن خارج نمودن هوای گرم از فضای کولر و تبدیل آن به گاز سرد می باشد.این قطعه می تواند گرمای جذب شده را از طریق اواپراتور گاز مبردداخل سیستم به هوای محیط خارج از اتاقک خودرو منتقل کند.مایع خروجی کندانسور،دارای دمای پایین بوده و وظیفه ی آن خنک کاری می باشد.

 

علل مهم خراب شدن کولر ماشین را بشناسید:

 

1_خرابی کمپرسور کولر ماشین:

یکی از مهم ترین بخش های کولر ماشین،کمپرسور نام دارد.کمپرسور باعث حرکت گاز مبرد یا سیال خواهد شد.در حقیقت کمپرسور وظیفه ی هدایت گاز سیال را از داخل اواپراتور به کندانسور کولر خودرو و پس از آن به کپسول خشک کننده دارد.سپس به طور مجدد،گاز سیال را به داخل اواپراتور می فرستد و باعث حرکت داخل آن خواهد شد.اگر کمپرسور کولر ماشین به مشکل برخورد نماید،موجب تاثیرگذاری در عملکرد سایر قسمت ها می گردد.مشکلاتی از قبیل از کار افتادگی،ضعیف شدن،قطع و وصل شدن و یا افت فشار از جمله ی آن ها است.

 

2_کثیف بودن پره های کندانسور کولر خودرو:

از دیگر مشکلاتی که باعث عملکرد نادرست سیستم تهویه ماشین خواهد شد،کثیف بودن پره های کندانسور کولر خودرو شناخته شده.کثیف شدن این پره ها باعث گرم شدن خودرو شده و آمپر آب در ترافیک و رانندگی با سرعت پایین و بالا می رود.در نتیجه بهتر است در بازه های زمانی منظم،این پره ها را تمیز کرد.

 

3_خرابی فن کندانسور کولر خودرو:

اگر فن کندانسور خراب گردد،باد کولر گرم خواهد شد.مواردی مانند خرابی رله،ایجاد مشکل در یونیت کنترل دما و کامپیوتر ماشین،ضعیف شدن باتری و گرم شدن بیش از اندازه ی موتور می توانند باعث خرابی در فن کندانسور گردند.

 

4_کثیف بودن اوپراتور داخل اتاقک ماشین:

به علت آن که هوا از اواپراتور عبور می کند،گرد و غبار روی آن را پوشانده و لایه ای از کثیفی،سطح آن را خواهد گرفت.کثیف شدن این قطعه موجب افزایش دمای داخل اتاقک شده و بوی نامطبوعی در فضای داخل جریان می یابد.این قسمت فضای مطلوبی برای تجمع و رشد میکروب و باکتری خواهد شد.در نتیجه همانند سایر قسمت ها،باید هر از چند گاهی آن را تمیز کرد.

 

5_خرابی ترموستات کولر خودرو:

خرابی ترموستات باعث ایجاد فشار زیادی به کمپرسور شده و باعث یخ زدن اواپراتور و یا قطع کمپرسور خواهد شد.همین امر باعث خنک نبودن باد کولر خودرو خواهد شد.البته امکان دارد خرابی ترموستات،به اشکال در برق و باتری ماشین نیز ارتباط داشته باشد.

 

6_خرابی سنسور فشار گاز کولر خودرو:

خرابی در سنسور فشار گاز،موجب بالا و پایین رفتن فشار گاز در زمان رانندگی و در نهایت باعث بالا و پایین شدن لحظه ای باد کولر می گردد.در صورت تکرار این روند،فشار و آسیب زیادی به کلاچ کمپرسور و قطعات دیگر می رسد.

 

7_خرابی دریچه های کولر خودرو:

در برخی مواقع به دلایلی مانند باز و بسته کردن داشبورد و یا نصب سیستم صوتی،دریچه های کولر دچار مشکل و یا آسیب خواهند شد که در این شرایط باد کولر عملکرد مناسبی را نخواهند داشت.

 

8_بوی نامطبوع کولر خودرو:

همانطور که پیش از این اشاره شد،در برخی مواقع به علت تجمع ذرات ریز و وجود جلبک روی پره های اواپراتور،بوی نامطبوعی در اتاقک منتشر می شود که این اتفاق همراه باد کولر اتفاق می افتد.گاهی هم ممکن است به دلیل مسدود شدن لوله ی تخلیه آب اواپراتور،این بوی نامطبوع انتشار یابد.

 

9_صدای زیاد کولر خودرو:

شل شدن تسمه کمپرسور و قرار نگرفتن آن در جای خود،از جمله دلایل اصلی ایجاد صدای آزاردهنده کولر ماشین می باشد.این مشکل در برخی مواقع،با سفت کردن تسمه و پیچ های اتصال کمپرسور قابل حل خواهد بود.

 

کمپرسور را بیشتر بشناسید!

کمپرسور،دستگاه حرکت دهنده ی گاز مبرد در کولر ماشین شناخته شده است.این قطعه مانند قلب برای انسان بوده و این کار را با گرداندن گاز در اجزای سیستم انجام می دهد.کمپرسور،گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و به صورت مجدد به درون اواپراتور،حرکت می دهد.کمپرسورهای مورد استفاده در سیستم کولر ماشین،باید از خاصیت های مختلفی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور برخوردار بوده تا در زمان نصب،به راحتی در محل مورد نظر جای گذاری گشته و بار اضافی بر موتور ماشین وارد نکنند.

 

 

اجزای تشکیل دهنده کولر خودرو:

1_کمپرسور

2_کندانسور

3_کپسول خشک کننده

4_اواپراتور

5_مجموعه لوله و شیلنگ

6_کلید A/C

7_فن کولر

8_شیر انبساط

 

روش های نگهداری سیستم کولر:

_سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید.در صورت رعایت نکردن این موضوع به کمپرسور کولر آسیب خواهد رسید.
_هنگام شارژ گاز،مطمئن شوید گاز داخل سیستم کولر شما با گاز دیگری به اشتباه مخلوط نشده باشد و همواره از گازی که با سیستم کولر اتومبیل شما سازگار است استفاده شود.
_دقت کنید هنگام استارت زدن،سیستم کولر اتومبیل در حالت خاموش باشد.قبل از روشن کردن سیستم،بهتر است اجازه دهید موتور اتومبیل کمی گرم شود.
_شیشه ای در قسمت بالای کپسول ذخیره و خشک کننده گاز تعبیه شده،برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم است.هنگامی که گاز مایع در مدار به اندازه کافی وجود داشته باشد،عبور مایع سفید رنگ پر فشار به همراه حباب های فراوان از زیر شیشه به چشم می خورد.اگر فقط حباب ها را به همراه کف کم فشار می بینید،گاز مایع در سیستم به اندازه کافی وجود ندارد و اگر حباب و مایع سفید رنگ در مدار مشاهده نمی شود،سیستم کولر شما بدون گاز است.
_سیستم کولر اتومبیل را در سرعت و دور موتور بالا روشن نکنید.بهترین زمان برای راه اندازی سیستم،قبل از حرکت یا در سرعت بسیار پایین است.البته خاموش کردن سیستم سرمایش در هر سرعتی بلامانع است و خطری به همراه نخواهد داشت.
_مطمئن شوید لوله فاضلاب اواپراتور مسدود نشده باشد.در این صورت آب جذب شده توسط اوپراتور به داخل اتاق اتومبیل نشت می کند.

 

 

                                              *پیروز و موفق باشید*