مانند همه قسمت های خودرو،قالپاق نیز هدف بسیار مهمی را در خودرو دنبال می کند،با این تفاسیر که هنوز برخی از رانندگان در مورد نیاز یا عدم نیاز آنها شک دارند.در این مقاله درباره ی اینکه قالپاق دقیقا چیست و چه کاربردی دارد و مزایای آن برای استفاده چیست بیشتر صحبت خواهیم کرد.

قالپاق چیست؟

سابقه استفاده از قالپاق به زمان استفاده از درشکه ها بر می گردد.درآن زمان از درپوش چوبی یا غیره که اصولا از جنس خود چرخ بود برای نگهداری بهتر چرخ،استفاده می شد اما در دنیای امروز،قالپاق ها عموما از پلاستیک ساخته می شوند.آنها به گونه ای طراحی شده اند که به خوبی در ناحیه محور چرخ های خودروی شما قرار می گیرند و به راحتی نیز نصب می گردند.
در واقع قالپاق یک دیسک تزئینی است که روی چرخ خودرو قرار داده می شود و حداقل قسمت مرکزی چرخ می پوشاند.قالپاق برای پوشاندن توپی چرخ و بستهای چرخ و همینطور برای کاهش تجمع آلودگی و رطوبت که هنگام رانندگی با آن مواجه می شوید،استفاده می شود که البته در ایران بیشتر برای تزئین خودرو استفاده می گردد.استفاده از قالپاق می تواند از آسیب رسیدن به چرخ ها توسط سنگ ریزه ها و زباله ها نیز جلوگیری کند.
خودروهای با چرخ های فولادی اغلب از قالپاق های بزرگ و پوشش کامل چرخ استفاده می کنند که کل چرخ را می پوشاند و خودروهای با رینگ های آلیاژی یا چرخ های فولادی معمولا از قالپاق های کوچکتر استفاده می کنند که گاهی اوقات درپوش مرکزی نیز نامیده می شوند.
قالپاق ها انواع مختلفی دارند که مناسب برای هر خودرو طراحی و ساخته شده است و سایزهای آنها با توجه به خودروی شما،متفاوت است.قالپاق ها اصولا دارای وزنی بسیار سبک هستند و از مقاومت خوبی نیز برخوردار می باشند.

 

مزایای استفاده از قالپاق برروی چرخ

با داشتن قالپاق روی هر چرخ،می توانید آسیب را به حداقل برسانید و حتی آن را نیز کاهش دهید.استفاده از قالپاق از این جهت مفید است که از پیچ و مهره های چرخ در برابر زنگ زدگی و خوردگی در برابر رطوبت محافظت می کند.

 

تفاوت قالپاق و رینگ

بسیاری از افراد به اشتباه،قالپاق و رینگ را یکسان می دانند.در حالی که این دو جزء به طور کامل با هم فرق دارند.قالپاق در حقیقت درپوش رینگ است.درحالی که رینگ بخشی از چرخ است که تایرها و لاستیک ها روی آن قرار می گیرند و حکم اسکلت نگهدارنده را برای آن دارد.

 

انواع قالپاق

قالپاق چرخ خودرو هم مانند بسیاری از اجزای دیگر اتومبیل انواع مختلفی دارد که هریک از انواع آن ویژگی های مخصوص به خودشان را دارند.
قالپاق را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

 

قالپاق واشری

قالپاق خودرو واشری نوعی قالپاق است که بین پیچ موجود روی رینگ و چرخ قرار می گیرد و به کمک واشرهای مخصوص روی آن محکم می شود.

 

قالپاق فنردار

قالپاق های فنردار هم از دیگر انواع قالپاق خودرو هستند که دارای فنر و زبانه هایی اند که در محیط چرخ قرار می گیرند و شبیه به یک قالب،در جای مشخص خود چفت می شوند.

 

آیا قالپاق متناسب با رینگ تغییر می کند؟

باید بدانید از آنجایی که دو نوع رینگ فلزی و فولادی در خودروها وجود دارد،قالپاق های متفاوتی هم برای هریک از آن ها وجود دارد.

 

قالپاق رینگ فلزی

قالپاق رینگ فلزی،مانند یک درپوش در بخش مرکزی چرخ قرار می گیرد.زمانی این قالپاق ها که خودشان هم از جنس فلز هستند،در مرکز ورودی توپی قرار می گیرند،باعث جلوگیری از ضربه دیدن و آسیب رسیدن به بلبرینگ مرکزی چرخ ها می شوند.
قالپاق رینگ فلزی مانند دیگر قالپاق ها باعث می شوند که به خوبی چرخ ها،بلبرینگ ها و تایرها طول عمر بیشتری داشته باشند.

 

قالپاق رینگ فولادی

نوع دیگری از انواع قالپاق که متناسب با رینگ فولادی است،قالپاق رینگ فولادی نام دارد.این نوع قالپاق سایز بسیار بزرگ تر دارد و عموما از جنس پلاستیک است.
به طور معمول برای رینگ جنس فولادی از قالپاق هایی با جنس پلاستیک استفاده می شود که علاوه برجنبه زیبایی تا حدودی هم از وجود ضربه،ورود گرد و خاک و… جلوگیری می کنند.

 

کاربرد قالپاق

حال که با قالپاق و انواع آن آشنا شدید،بهتر است کاربردهای این قطعه را هم در خودرو بدانید.ازجمله کاربردهای قالپاق خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زیبایی

اولین و معروف ترین کاربرد قالپاق در ماشین،تامین زیبایی و جذابیت آن است.به همین دلیل است که اگر رانندگان،برای زیبایی بیشتر خودرو خود از انواع قالپاق استفاده می کنند.

 

جلوگیری از ورود آلودگی

چرخ خودرو به طور دائمی در معرض ورود انواع آلودگی ها،مانند گرد و غبار و چربی و رطوبت قرار دارد.استفاده از قالپاق کمک می کند که ورود آلودگی ها به بخش مرکزی چرخ به حداقل برسد و محافظت از آن تامین شود.

نکات مهم درباره رینگ خودرو که باید بدانید…

_هنگام خرید از وجود حلقه نگهدارنده قالپاق مطمئن شوید.قالپاق برای نصب درست روی خودرو،به این حلقه نگهدارنده نیاز دارد.
_پیش از خرید حتما عدد موجود روی لاستیک را بررسی کنید و متناسب با همان سایز و عدد،قالپاق را تهیه کنید.
_قبل از اینکه قالپاق را نصب کنید،علاوه بر شست و شوی بخش توپی،باید گریس کاری را هم به طور کامل انجام دهید.
_اگر قالپاق روی رینگ خودرو شما نصب نشد،باید سایز آن را بررسی کنید.چرا که دلیل نصب نشدن آن،مغایرت سایز چرخ و رینگ با قالپاق است.

 

کلام آخر

قالپاق یکی از اجزای مهم خودرو است که علاوه بر زیبایی،از چرخ و تایر هم به خوبی محافظت می کند.اگر همچنان هیچ قالپاقی برای خودروی خود تهیه نکرده اید،این کار را به گروه بازرگانی برادران بسپارید.
گروه بازرگانی برادران کنار شماست تا همیشه بهترین محصولات را برای خودروی خود تهیه کنید.کارشناسان ما در تمام مراحل خرید آماده راهنمایی و مشاوره رایگان به شما هستند.همچنین امکان دریافت مشاوره از مشاوران و تیم پشتیبانی بازرگانی برادران را دارید و می توانید با کمک گرفتن از آن ها خرید خودتان را به شکل مطمئنی انجام دهید.